رفتن به محتوای اصلی
نوار پی وی سی

نوار پی وی سی بلونی و آنچه باید درباره آن بدانید

نوار پی وی سی بلونی – فطرت انسان زیبا است و دوستدار زیبایی و این زیبایی را در محیط خود، از جمله فضای زندگی و کار می‌پسندد.  معماری و طراحی داخلی فضاهای کاربردی انسان و مواد و متریال به‌کار‌رفته در آنها، از عوامل تاثیرگذار بر روحیه و احوالات روانی انسان هستند. در میان مصالح و مواد کاربردی در صنعت ساختمان‌سازی و معماری داخلی، چوب نزدیکی حس‌آمیزی با سرشت آدمی دارد و از دیرباز همواره در ساخت فضاهای کاربردی انسان استفاده شده است؛ با توجه ‌به تخریب طبیعت و محیط‌زیست بر اثر برداشت بی‌رویه چوب از منابع طبیعی، امروزه مصنوعات چوبی کاربردی همچون ام‌ دی ‌اف، نئوپان و تخته چندلا کاربرد گسترده‌ای در طراحی داخلی یافته‌اند. این دسته از چوب‌های مصنوعی مانند سایر مصالح بی‌نیاز از ابزار و لوازم خاص خود نیستند. یکی از ملزومات صنایع تولید صفحات ام ‌دی ‌اف و دیگر مصنوعات چوب، نوارهای لبه به‌ویژه نوار پی وی سی است که به سبب ویژگی‌های بسیاری که دارد، به طور وسیعی در طراحی داخلی به کار می‌رود. در ادامه مطلب، به این نوع نوارها بیشتر می‌پردازیم.

در صورتی که قصد دارید نماینده یا عامل فروش برند بلونی در شهر خود باشید با ما تماس بگیرید.

آدرس دفتر مرکزی: تهران، فلکه دوم صادقیه، خیابان ستارخان، روبروی خانه سام، پلاک 1192، واحد 3

تلفن: ۰۲۱۴۴۲۵۶۵۸۵ – ۰۲۱۴۴۲۵۶۵۹۵ – ۰۲۱۴۴۲۵۶۵۴۵

موبایل: 09388300206

ایمیل: info@bolonipvc.org

نوار لبه چیست؟

بی‌شک امروزه کمتر فضای مسکونی، اداری، تجاری و مانند آن‌ها یافت می‌شود که از مصنوعات چوبی در ساخت و تهیه عناصر آن استفاده نشده باشد. ملموس‌ترین تجربه افراد از کاربرد صفحات چوب‌ مصنوعی در منازل، کابیت‌ها و فضاسازی آشپزخانه به شمار می‌آید. برای آشنایی با نوار لبه شاید بهتر باشد کمی درباره چوب مصنوعی بدانیم.

نظر به استفاده وسیع از منابع طبیعی و قطع بی‌رویه درختان و از بین رفتن جنگل‌ها برای تهیه چوب موردنیاز صنایع چوبی، خطر کاهش و نابودی منابع زیست‌محیطی ایجاد شده است که طراحی و ساخت چوب مصنوعی همچون ام‌دی‌اف، نئوپان و تخته چندلا پاسخی مناسب به این بحران بود. این مصنوعات ترکیبی از چسب‌های صنعتی مانند انواع رزین‌ها با براده‌های چوب، خاک‌اره و خرده‌ چوب، چوب کاج، ساقه غلات و چوب‌های غیرمصرفی هستند که تحت فشار و دمای بسیار بالا به شکل بافت منسجم و یکسانی درآمده‌اند.

با توجه به نوع مواد به‌کاررفته در تهیه این نوع چوب‌ها، کیفیت آنها نیز متفاوت است. نظر به گوناگونی مواد مصرفی، بافت این چوب‌ها همچون چوب طبیعی زیبا و صاف و صیقلی نیست؛ بنابراین، سطح آنها با لایه‌ای نازک از پلاستیک پوشیده می‌شود تا سطح صاف و مقاومی به دست آید. این پوشش نازک با همه دوام و زیبایی، توان پوشاندن لبه‌های چوب را ندارد و پس از برش خوردن، لبه‌های خام در 4 ضلع صفحه نمایان می‌شود که افزون بر داشتن سطح ناصاف، تصویر متضاد و اغلب نازیبا از سطح ورق چوب، بسیار آسیب‌پذیر نیز بوده و بر اثر ضربه و تغییر دما تغییر شکل می‌دهند.

 صاحبان صنایع چوب مصنوعی، در مسیر حل این اشکال، نوارهای لبه را طراحی کردند که با وجود عمر کوتاه خود، تغییرات بسیاری را پشت سر گذاشته‌اند. این نوارها همچون پوششی لبه‌های چوب را پوشانده و سازه چوبی را در برابر آسیب‌هایی همچون سایش، ضربه، رطوبت و تغییر دما حفظ می‌کنند و موجب افزایش طول عمر آن می‌شوند. هم‌چنین به سبب تنوع در طرح و رنگ، با صفحه چوبی نیز هماهنگی دارند و زیبا هستند.

 انواع مختلفی از نوارهای لبه موجود است همچون نوار لبه‌های چوبی، اکریلیک، ملامین، PET، PMMA، PP، ABS، PVC و لیرزی که از میان این‌ همه، نوار لبه گسترده ترین کاربرد را در صنایع چوبی یافته است. ماده تشکیل‌دهنده نوار لبه پی وی سی، پلاستیک فشرده از جنس پی وی سی (پلی وینیل کلراید) یکی از پرمصرف‌ترین پلیمرهای سنتزی در جهان است.

 سهولت استفاده، وزن سبک و تنوع در طرح و رنگ و اندازه، نوار لبه را محبوب‌ترین و پرکاربردترین نوار لبه ساخته است. نوار PVC را می‌توان روکشی تزیینی برای لبه‌های برش‌خورده صفحات چوب مصنوعی نامید که علاوه بر زیبایی، دوام محصول را نیز پشتیبانی می‌کند.

سیر تغییرات نوار لبه

نوار اتویی یا کاغذی: این نوع نوار لبه را می‌توان نیای نوار PVC نامید که ابتدا وارد بازار شد، اما کیفیت بالایی نداشت. سطح پشتی این نوار آغشته به چسبی بود که با حرارت اتو به سطح سازه متصل می‌شد و اغلب به مرور زمان چسب خاصیت خود را از دست داده و نوار از لبه جدا می‌شد.

چسب‌های گرانول: برای حل مشکل نوارهای کاغذی، استفاده از چسب‌های گرانول(گرماگیر) رواج یافت که سطح لبه سازه یا پشت نوار لبه را به آن آغشته می‌کردند و با حرارت سشوار یا اتو بر سطح مدنظر می‌چسباندند و قسمت اضافی نوار را از سطح می‌بریدند. این شیوه نیز کیفیت خوبی نداشت و نوارها به مرور زمان از سطوح جدا می‌شد.

نوار پی وی سی: پس از این دو روش، نوارهای پی وی سی با شباهت بسیار به آنها اما مقاومت بالاتر و شیوه اتصال متفاوت رواج یافت و به‌سرعت در صنایع چوب جهان محبوبیت یافت، به‌گونه‌ای که امروزه بیشترین نوار لبه کاربردی محسوب می‌شود. هرچند اتصال نوار لبه پی وی سی به سازه‌های چوبی امری زمان‌بر بوده، اما کار با این نوارها راحت و استفاده از آنها مقرون به صرفه است.

ویژگی‌های نوار پی وی سی

  • بی‌تردید نخستین ویژگی انواع نوار لبه از جمله نوار پی وی سی، خاصیت مقاومت آنها در برابر انواع صدمات همچون سایش و ضربه است. انواع نوار پی وی سی موجود در ایران با ضخامت 1 یا 2 میلی‌متر بوده و عرض نوارها با توجه به نیاز سازنده و مصرف‌کنندگان از 19 تا 54 میلی‌متر متغیر است و در انواع سازه‌ها مثل کابینت، کمد، انواع قفسه، مبلمان، کتابخانه، میز کنسول و مانند اینها کاربرد دارند.

نوارهای با ضخامت یک میلی‌متر اغلب در رول‌های دویست‌متری و نوارهای با ضخامت 2 میلی‌متر در رول‌های صدمتری تولید و عرضه می‌شود. نوارهای پی وی سی با وجود مقاومت در برابر آسیب‌های مختلف، بسیار انعطاف‌پذیر بوده پوشش‌دهنده بوده و در عین حال نیز در گذر زمان، دچار تغییر رنگ و شکل نمی‌شوند. با وجود اینکه این نوار به‌راحتی حالت می‌گیرد، اما برش‌پذیری اندکی داشته و نیاز به ابزار برش ویژه دارد.

  • دومین ویژگی این محصول را باید عایق بودن آن دانست، در برابر سرما، گرما، اشعه ماورابنفش، رطوبت، آب و دیگر مایعات به‌خوبی مقاومت می‌کند. همچنین، نوار پی وی سی از نفوذ حشرات و آفت‌ها به درون سازه چوبی نیز جلوگیری می‌کند که ویژگی مهمی برای حفظ سلامت و بهداشت محیط کار و زندگی به شمار می‌رود. همچنین نوار پی وی سی با پوشش‌دهی لبه چوب مصنوعی و چوب طبیعی، از فرسودگی این صفحات بر اثر گذشت زمان جلوگیری می‌کند.
  • دیگر ویژگی این نوع نوار لبه سهولت به‌کارگیری آن است؛ در گذشته، نوار پی وی سی با چسب‌های گرانول و وسایل گرمازا همچون اتو و سشوار به لبه سازه‌های چوبی متصل می‌شد که کیفیت چندان بالایی نداشت و پس از مدتی نوار از سازه جدا شده و به سبب رد باقی‌مانده چسب روی لبه، نظافت سطح نیز با مشکل مواجه می‌شد.

با پیشرفت تکنولوژیک، این نقایص نیز رفع شد و امروزه نوار پی وی سی با دستگاه‌های لبه‌چسبان و چسب‌های مخصوص بر سازه نصب می‌شوند. این شیوه کیفیت بالایی دارد و از نظر ظاهری و زیبایی کار نیز رضایت مصرف‌‌کنندگان را به‌خوبی جلب کرده است.

  •  یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول، خاصیت بازیافت‌پذیری آن است، نوار پی وی سی کاملا قابل‌بازیافت بوده که از ارزش‌های زیست‌محیطی آن محسوب می‌شود. این نوع نوار لبه معمولا طول عمر بالایی دارد و پس از مصرف نیز طی پروسه بازیافت، مواد اولیه آن تجزیه و برای استفاده مجدد برای تولید محوصلات پی وی سی استفاده می‌شود.
  • خلاف دیگر محصولات پلیمری، نوار پی وی سی بدون بو است و از این نظر، برای سلامت انسان و بهداشت محیط ضرری ندارد. 
  • تنوع در طرح و رنگ نیز از ویژگی‌های بسیار چشمگیر این نوارها است. در حال‌ حاضر، نوارهای پی وی سی با تنوع بسیار بالایی از طرح و رنگ در بازار موجود هستند که با ظاهر انواع مصنوعات چوبی هماهنگی دارند و زیبایی سازه‌ها را دوچندان می‌‌کنند.  
  • سهولت کاربری دیگر ویژگی قابل‌اشاره نوار پی وی سی است، برای اتصال نوار به سازه نیاز به دستگاه لبه‌چسبان بوده که دستگاه‌های بزرگی با سازوکاری بر اساس ایجاد فشار و درجه حرارت بالا  هستند. عرض نوار در بخش لبه‌چسبانی قرار می‌گیرد و تحت فشار و گرما به لبه متصل می‌شود. گفتنی است که این مرحله از کار بسیار حساس و مهم است زیرا اگر نصب  نوار پی وی سی روی سازه درست و دقیق اجرا نشود، از کیفیت کار کاسته شده و نوار پس از مدتی از لبه جدا می‌شود.
  • آخرین و مهم‌ترین ویژگی نوار لبه پی وی سی، قیمت آن است؛ در مقایسه با نوارهای چوبی، استفاده از این نوار، روشی کم‌هزینه برای پوشش‌دهی مصنوعات چوبی به شمار می‌رود. امروزه حتی در بسیاری از سازه‌های چوب طبیعی مثل در‌ها نیز برای پوشش لبه‌ها نوار پی وی سی به کار می‌برند.

قیمت نوار پی وی سی

استفاده از نوارهای لبه پی وی سی در ترکیب سازه‌های چوبی شیوه‌ای مقرون به صرفه است و بنابر مواد اولیه استفاده‌شده در ساخت نوار پی وی سی قیمت نوارها متغیر است. هرچه کیفیت نوار مصرفی بالاتر باشد، کاربرد آن نیز راحت‌تر و طبعا قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود.

 کیفیت مواد اولیه، اندازه، رنگ، طرح و سایز از عوامل تاثیرگذار بر قیمت هر متر نوار پی وی سی به شمار می‌روند؛ البته با وجود تولید داخلی، هنوز حجم اصلی مصرف این محصول در کشور وارداتی است و نظر به نوسانات قیمت ارز، قیمت نوار پی وی سی نیز تفاوت دارد.

شرکت بلونی

نوارهای پی وی سی موجود در بازار ایران اغلب وارداتی از ترکیه هستند که از نظر کیفیت و تنوع در سطح خوبی قرار دارند. طی سال‌های گذشته برخی از شرکت‌های داخلی نیز آغاز به تولید این محصول کرده‌اند و بخشی از نیاز مصرف‌کنندگان را تامین می‌کنند.

یکی از شرکت‌های اختصاصی تولید نوار پی وی سی شرکت بلونی است که فعالیت خود را ابتدای دهه 90 آغاز کرده است و طی چندین سال به یکی از برندهای تولیدکننده و صادکننده این محصول تبدیل شده است. این شرکت با استفاده از تکنولوژی به‌روز جهان و بهره‌گیری از مهارت و دانش متخصصان، نوارهای پی وی سی را در رنگ‌های سفارشی و سایزهای درخواستی مطابق با سفارش مشتریان و شرکت‌ها تولید می‌کند.

محصولات این کارخانه به کشورهای روسیه، آذربایجان، ارمنستان، عمان و کویت صادر می‌شود. محصول اصلی این شرکت نوار پی وی سی است؛ اما نظر به کاربرد بالای ریل‌های ساچمه‌ای در صنایع چوب، کارخانه بلونی این نوع ریل را نیز تولید می‌کند. همچنین طرح و تولید صفحات روکش ام دی اف و نئوپان موردنیاز برخی از شرکت‌های صنایع چوب سطح کشور نیز از دیگر تولیدات این کارخانه است.

همچنین شما میتوانید پیج اینستاگرام شرکت بلونی را از طریق این لینک دنبال نمایید.

نوار لبه رنگی

نوار پی وی سی بلونی

گفتیم که اصلی‌ترین محصول شرکت بلونی نوار لبه پی وی سی است، این شرکت با تولید بیش از 35 سایز نوار پی وی سی در بیش از 180 رنگ و طرح، گوی سبقت را از شرکت‌های دیگر در زمینه تولید نوار پی وی سی ربوده است. تنوع محصول، انعطاف‌پذیری و ثبات رنگ و طرح در مقابل نور و مرور زمان از ویژگی‌های متمایز نوارهای پی وی سی تولیدشده این شرکت است. برخی از سایزهای نوار پی وی سی تولید این شرکت عبارت‌اند از: 20×1، 20×2، 1×22، 2×22، 35×1، 35×2، 54×2، 28×1 میلی‌متر و مانند این‌ها.

قیمت نوار پی وی سی بلونی

همان‌طورکه ذکر شد قیمت نوار لبه تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد، نوار‌های پی وی سی تولیدی شرکت بلونی نیز بنا بر تفاوت در رنگ و طرح، همچون نوارهای ساده، طرح‌دار، مات، های‌گلاس یا ترکیبی از این‌ موارد بر حسب متراژ  قیمت‌های متفاوتی دارند.

سخن پایانی

چنان‌که یاد شد، سازه‌های چوبی همواره از عناصر اصلی در طراحی داخلی فضاهای کاربردی انسان به شمار رفته‌اند و امروزه نیز در راستای این مهم، مصنوعات چوبی کاربرد بسیار گسترده‌ای دارند. نوار لبه پی وی سی ، عامل مهمی در کیفیت این محصولات است که با نصب صحیح، عملکرد بهتر و طول عمر سازه را تضمین می‌کند. سبب ایجاد نوارهای پی وی سی، حفاظت از صفحات چوب در برابر آسیب‌های فیزیکی و محیطی است، اما امروزه با پیشرفت شیوه‌های مقاوم‌سازی محیط در برابر صدمات در طراح داخلی، جنبه زیبایی و هماهنگی بصری این محصول با مصنوعات چوبی و تطابق با محیط اهمیت بیشتری یافته است.

در صورتی که قصد دارید نماینده یا عامل فروش برند بلونی در شهر خود باشید با ما تماس بگیرید.

آدرس دفتر مرکزی: تهران، فلکه دوم صادقیه، خیابان ستارخان، روبروی خانه سام، پلاک 1192، واحد 3

تلفن: ۰۲۱۴۴۲۵۶۵۸۵ – ۰۲۱۴۴۲۵۶۵۹۵ – ۰۲۱۴۴۲۵۶۵۴۵

موبایل: 09388300206

ایمیل: info@bolonipvc.org

برگشت به بالا