رفتن به محتوای اصلی

آشنایی با چسب مخصوص لبه چسبانی ( چسب گرانول )

در مطالب گذشته درباره ی نوار پی وی سی و نحوه چسباندن نوارهای پی وی سی توضیح دادیم. دراین مطلب می خواهیم درباره چسب مخصوص لبه چسبانی (چسب گرانول) صحبت کنیم و آشنا شویم.

تعریف چسب

چسب ماده ای است که وقتی بین دو عامل قرارمی گیرید فشرده می شود حالا یا به صورت جامد یا مایع باعث اتصال محکم بین دو جسم می شود.

انواع چسب

چسب طبیعی:

چسب های طبیعی منشا بیولوژیکی دارند و از طبیعت به دست می آیند و به دلیل این که در شرایط جوی ناپایدارند کارایی مطلوبی در حد بالا را ندارند و در کارهای روکش کاری و مصنوعات چوبی کمتر از آن استفاده می شود.

چسب های مصنوعی:

این چسب ها (رزین ها) منشا پتروشیمی دارند که یکی ازمهم ترین مدل های آن، چسب های ترموپلاستیک است.

چسب های ترموپلاستیک در اثر حرارت ذوب و نرم می شوند و بعد از سرد شدن مجددا سخت می گردند، لذا همواره قابل بازگشت به مایع و جامد هستند مثل رزین چسب مصرفی ماشین های لبه چسبان و نوارهای لبه چسبان نیز از این نوع چسب گرم و نرم می باشند.

کارخانه های سازنده این نوع چسب را به صورت پودر، قالبی رنگی و دانه بندی (گرانول) به بازار عرضه می نمایند و برای استفاده از کار های لبه چسبانی ماشینی (به صورت دستی و اتوماتیک) بیشتر از نوع چسب گرانول

استفاده می شود.

چسب گرانول (هات ملت) را می توانید در درجه حرارت 120 تا 210 درجه سانتی گراد مصرف کنید.

یک کارخانه چسب سازی آلمانی نوع بی رنگ گرانول را در دمای 120 تا 140 و در دمای 180 تا 200 درجه سانتی گراد

توصیه نموده که نوع گرانول هات ملت تولیدی قالبی خود را در حرارت 180 تا 200 درجه سانتی گراد سفارش کرده است. نوع دیگر چسب گرانول هات ملت سفید رنگ این کارخانه برای دمای 190 تا 210 درجه سانتی گراد می باشد. چسب های ترموپلاستیک هات ملت به صورت مایع بی رنگ و رنگی نیز از طرف کارخانه های سازنده تولید می شود و دربعضی ماشین های لبه چسبانی مورد استفاده هستند و برای نوار هایی که شفاف هستند از چسب های ملت بی رنگ و برای سایر نوارها از چسب های بی رنگ یا رنگی استفاده می کنند.

ویژگی های چسب گرانول

یکی از مهم ترین ویژگی این چسب های گرانول این است که رنگ موادی که می خواهند به قطعه کار چسبانده شود را از بین نمی برد.

از دیگر ویژگی های خوب این چسب ها لخته نبودن آن است و بسته به نوع کاربرد دارای غلظت و برای هر کاربرد یک فرمول متناسب با آن را دارد. این چسب ها ضخامت ارتجاعی داشته و دربرابر رطوبت مقاوم است.

در گذشته برای پوشاندن قسمت های برش خورده ی قطعه چوبی مثل ام دی اف به جای استفاه از دستگاه لبه چسبان از ملامینه استفاده می کردند تا قسمت هایی از آن که روکش ندارد زیباتر به نظر برسد. این نوارها خودشان دارای چسب بودند و احتیاج به هیچ گونه مواد اضافه ی دیگر نداشتند و برای چسباندن آن از اتوی دستی استفاده می کردند.

امروزه با پیشرفت در تکنولوژی انواع دستگاه های لبه چسبان در بازار عرضه می شود و می توان به راحتی از آن استفاده کرد. چسب های گرانول یا قالبی که از نوع چسب های گرما نرم (نرم شدن با حرارت) از جنس اتیلن وانیل استیت می باشند که مورد مصرف در ماشین ها و دستگاه های لبه چسبان و سافت فرمینگ و روکش پروفیل در (رپینگ) هستند.

چسب های پی وی سی پلی وینیل کلراید برای لبه چسبان ها و روکش های پرس های وکیوم و… می باشد. و همچنین چسب های آکریلونیتریل بوتادین استیرن که به صورت آغشته کردن نوارهای لبه چسبان ارائه می گردد و چسب های (پی . پی) نیز از جنس پلی پروپیلن هستند برای روکش و نوار تولید، و به بازار مصرف روکش کاری مصنوعات چوبی عرضه می گردند.

چسب های قالبی کیفیت بهتری نسبت به چسب های گرانول دانه بندی دارند. چون چسب های گرانول در گذر زمان زیاد و چند بار سرد و گرم شدن حالت چسبندگی خود را از دست می دهند یا به صورت لایه های سوخته بر روی سطح نوار قرار می گیرند و ایجاد مشکل می کنند.

در موقع استفاده از این چسب ها حرارت محیط کارگاه باید بین 5 تا 35 درجه سانتی گراد باشد و رطوبت نسبی محیط کار بین 5 تا 55 درصد مطلوب می باشد.

زاویه کار 90 درجه کیفیت کار بهتری دارند و باید سعی شود مدت نوار چسبانی یک ساعت بیشتر در هر مرحله کاری، نباشد تا چسب کیفیت کافی را حفظ نماید. زمان چسبندگی چسب های گرانول 1/2 تا 1/3 چسب قالبی می باشد و قیمت آن نیز حدود 1/3 چسب های قالبی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در اینستاگرام و سایت بلونی با ما همراه باشید.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا