رفتن به محتوای اصلی

آشنایی با کاربرد نوار پی وی سی سفید در صنایع چوب

چوب و مشتقات آن نظیر mdf  و نئوپان از متریال‌های پرکاربرد در طراحی داخلی منازل و محیط‌های اداری و تجاری هستند که با روکش‌های متنوع و مستحکم ساخته می‌شوند. برای توجه به جزئیات و زیبایی دکوراسیون داخلی لازم است لبه‌های محصولات سفید رنگ با نوار پی وی سی سفید پوشانده شود.

نوار لبه از لحاظ طرح، رنگ و ضخامت انواع مختلفی دارد. در این مطلب قصد داریم شما را با ویژگی‌ها و کاربردهای نوار پی وی سی سفید آشنا کنیم. برای کسب اطلاعات دقیق در این زمینه تا پایان این مطلب همراه ما باشید

نوار پی وی سی چیست؟

نوار پی وی سی نوعی روکش تزئینی از جنس پلاستیک مقاوم است که با استفاده از ترکیباتی به شکل انعطاف‌پذیر درمی‌آید. رنگ سفید یکی از رنگ‌های پرطرفدار و محبوب در دکوراسیون‌های مدرن و مینیمال است که باعث شده محصولات مختلفی از چوب، mdf و نئوپان به رنگ سفید تولید شود و با نوار پی وی سی سفید پوشانده شود.

مزیت استفاده از نوار پی وی سی سفید چیست؟

استفاده از نوار پی وی سی سفید از جهات مختلفی قابل اهمیت است. اولین علت استفاده از نوار لبه در تولید این محصولات این است که باعث می‌شود با پوشش دادن محل برش محصولات زیباتری تولید شود. 

مزیت‌ دیگر استفاده از نوار لبه علاوه بر زیبایی لبه‌های برش‌خورده، محافظت در برابر نفوذ حشرات، رطوبت و عواملی است که بر کیفیت نئوپان یا mdf  تاثیر می‌گذارد. از طرف دیگر اگر لبه‌های سطوح برش‌خورده برای کابینت، میز یا کمد با نوار پوشانده نشود، نمی‌تواند عایق مناسبی باشد و در برابر ضربه و آسیب مقاومت نخواهد داشت. قطعاً محافظت از صدمات محیطی و کم نشدن دوام و ماندگاری محصولات چوب و مشتقات چوب برای کاربران اهمیت زیادی دارد.

به طور مثال اگر لبه‌های کابینت با نوار لبه پوشانده نشود، رطوبت به داخل ورق‌ها نفوذ می‌کند و باعث باد کردن و خرابی کابینت می‌شود.

از طرف دیگر چون یکی از مهم‌ترین کارکردهای نوار پی وی سی بالابردن طول عمر محصولات mdf و نئوپان است نتیجه می‌گیریم در صنعت چوب و مشتقات آن، انواع کابینت، کمد و درآور، بوفه و کتابخانه و کنسول می‌توان از نوار پی وی سی سفید استفاده کرد.

نوار لبه بلونی از مرغوب‌ترین نوارهای موجود در بازار است که با استفاده از مواد اولیه درجه یک با ضخامت، طرح و رنگ متنوع تولید می‌شود.

تاریخچه نوار پی وی سی

اولین محصولاتی که برای پوشاندن لبه‌های محصولات مشتق از چوب وارد بازار شد، نوارهای پشت چسب‌دار بود که به آن‌ها نوارهای اتویی گفته می‌شد. در ابتدا تولیدکنندگان از ابزارهای ابتدائی مثل اتو استفاده می‌کردند که باعث می‌شد محصولات کیفیت مطلوبی نداشته باشند.

اما به مروز زمان دستگاه‌های پیشرفته‌ای وارد بازار شد که به تولیدکنندگان کمک کرد تا محصولات باکیفیت‌تری تولید کنند که در مقابل حرارت و رطوبت مقاومت بیشتری داشته باشند و به راحتی از لبه‌ها جدا نشوند.

سپس چسب‌های گرانولی وارد بازار شد که با استفاده از دستگاه و غلطک‌های آن به پشت نوارها مالیده می‌شد و بر لبه‌ی محصولات پرس می‌شد. از معایب این روش هم این بود که سرد و گرم شدن‌های مداوم باعث می‌شد چسبندگی نوارها از بین برود و در عین حال چسب‌های سوخته‌ هم روی سطح یا داخل مخزن دستگاه باقی می‌ماند. نوار لبه این مشکلات را رفع کرد و جایگزین مناسبی بود.

ویژگی‌های نوار پی وی سی

نوار لبه با ویژگی‌های زیر در طراحی دکوراسیون داخلی کاربرد دارد:

+ دوام و ماندگاری

نوارهای پی وی سی علاوه بر اینکه ماندگاری محصولات چوب را افزایش می‌دهند و از خراب شدن و پودر شدن لبه‌های آن جلوگیری می‌کند، جنس باکیفیتی دارند که به راحتی کنده نمی‌شود و از بین نمی‌رود.

به طور مثال هیچوقت این اتفاق نمی‌افتد که روکش یک میز mdf میز سالم بماند اما لبه‌ پی وی سی آن خراب شده باشد، زیرا تولید کننده نوار پی وی سی را با بهترین مواد اولیه تولید می‌کنند که ماندگاری بالایی داشته باشد.

نوار پی وی سی سفید به صورتی طراحی می‌شود که در برابر سایش به دیوار یا اجسام دیگر هم مقاومت داشته باشد و ضربه یا آسیب آن را خراب نکند.

+ مقاومت در مقابل گرما

با اینکه خیلی از افراد تصور می‌کنند گرما باعث از بین رفتن نوار لبه می‌شود باید بدانید نوار پی وی سی در برابر گرما مقاومت بالایی دارد و از لبه‌ها کنده نمی‌شود. حتی درصورتی‌که لوازم چوبی در مقابل اشعه ماورابنفش قرار بگیرند هم تغییر شکل نمی‌دهند و مقاومت قابل‌قبولی دارند.

+ عدم تغییر شکل و رنگ نوار پی وی سی سفید

یکی از ویژگی‌های مهم نوار لبه ها این است که تغییر شکل یا تغییر رنگ نمی‌دهند و دفرمه نمی‌شوند. این ویژگی در مورد نوار پی وی سی سفید اهمیت زیادی دارد. چون بعد از نصب و استفاده رنگ سفید آن به زردی تغییر نمی‌کند و خراب نمی‌شود و زیبایی خود را حفظ می‌کند.

+ هزینه‌ی مقرون‌به صرفه

یکی از ویژگی‌هایی که برای خریداران اهمیت زیادی دارد، این است که هزینه‌ی محصول خیلی بالا نباشد. نوار پی وی سی با وجود تنوعی که در طرح و رنگ دارد و کاربرد گسترده‌ای که در ابزارها و محصولات مختلف دارد،  قیمت کاملاً مناسبی دارد که باعث می‌شود استفاده از آن مقرون به صرفه باشد. 

+ قابلیت بازیافت

 از علت‌های محبوبیت و ویژگی‌های نوار پی وی سی این است که صد درصد قابل بازیافت است و از این نظر آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند.

+ سهولت استفاده

ویژگی مهم دیگر در نوار پی وی سی سفید این است که استفاده از آن آسان است و به دلیل سهولت استفاده طرفداران زیادی دارد. زیرا فرایند نصب آن پیچیده نیست و نصاب را دچار دردسر نمی‌کند.

+ تنوع طرح و رنگ

نوار لبه با طرح ‌و رنگ‌های مختلف تولید می‌شود تا مشتری بتواند متناسب با سلیقه‌ی خود رنگ مورد نظر را انتخاب کند. برخی از طراحان رنگ روکش وسایل mdf را کاملاً همرنگ با نوار پی وی سی انتخاب می‌کنند تا کل کار یک رنگ به نظر بیاید. اما برخی افراد دیگر تمایل دارند با ایجاد تضاد رنگ جلوه‌ی خاصی به محصولات بدهند و در ظاهر آن تغییراتی ایجاد کنند.

به طور مثال برخی از طراحان برای لبه‌های سرویس خواب یا میزهای با طیف رنگ قهوه‌ای یا کرم از نوار پی وی سی سفید استفاده می‌کنند تا محصولی خاص تولید کنند  و توجه بینندگان را جلب کنند.

قیمت نوار پی وی سی سفید چقدر است؟

درصورتی‌که برای خرید نوار پی وی سی به بازار مراجعه کرده باشید، متوجه می‌شوید قیمت نوارها تفاوت زیادی با هم دارد. عوامل مختلفی بر قیمت نوار پی وی سی تاثیرگذار است که مهم‌ترین آن‌ها کیفیت و جنس نوار پی وی سی است.

قاعدتاً نوارهای باکیفیت و جنس مرغوب قیمت بالاتری دارند، اما در عوض در مدت زمان طولانی‌تری قابل‌استفاده خواهند بود. طرح و سایز نوار پی وی سی از عوامل مهم دیگری است که قیمت آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. قبل از خرید برای بررسی قیمت به تمام عوامل تاثیرگذار بر آن توجه کنید.

نحوه چسباندن نوار پی وی سی

چسباندن نوار پی وی سی به لبه‌ی قطعات برش‌خورده کار بسیار مهمی است که باید به دقت انجام شود، زیرا بر زیبایی محصولات تاثیر مستقیم دارد. فرایند چسباندن نوارها با چسب‌های مخصوص انجام می‌شود.

مراحل انجام چسباندن نوار پی وی سی با استفاده از دستگاه لبه چسبان به صورت زیر است:

مهم‌ترین قسمت کار این است که باید عرض نوار پی وی سی سفید را کاملاً به اندازه‌ی عرض قسمت برش خورده انتخاب کنید و به تناسب رنگ آن هم دقت کنید.

برای شروع کار چسب مورد نیاز برای چسباندن نوار پی وی سی توسط هیترهای دستگاه ذوب می‌شود و روی لبه‌ی سطح مورد نظر قرار می‌گیرد. مناسب‌ترین نوارهایی که برای لبه‌ی سطوح انتخاب شده باید در قسمت مخصوص دستگاه لبه چسبان قرار گیرد و با فشار و حرارت بالای دستگاه، محل مورد نظر را پوشش دهند.

در فرایند چسباندن نوار لازم است اضافه‌های آن از کار گرفته شود و بعد از آن با انجام فرایند لیسه، حالت دندان موشی نوارها از بین برود. در نهایت با استفاده از اسپری و پولیش آثار سفیدی نوار پی وی سی تمیز می‌شود. با اینکه دستگاه‌های لبه چسبان از لحاظ سازوکار کمی با هم متفاوت‌اند اما در نهایت نوار پی وی سی سفید را تحت فشار و حرارت به لبه مورد نظر می‌چسبانند.

گروه صنعتی بلونی با بهره‌گیری از ماشین آلات پیشرفته و به‌روز دنیا، توانسته بهترین و مرغوب‌ترین نوار پی سی بلونی با بیش از 35 و 180 رنگ متنوع با قیمت مناسب را تولید کند و در اختیار مشتریان قرار دهد.

جمع‌بندی

 نوار پی وی سی در صنایع چوب به دلیل استفاده‌ی آسان، قیمت مناسب و افزایش دوام و ماندگاری محصولات کاربرد زیادی دارد. از طرفی دیگر قیمت این نوارها کاملاً مقرون‌به‌صرفه است. در این مطلب علاوه بر بررسی ویژگی‌های نوار پی وی سی، کاربرد و عوامل تاثیرگذار بر قیمت نوارهای پی وی سی را هم بررسی کردیم. امیدورایم اطلاعاتی که در این مطلب گردآوری کردیم بریا شما مفید باشد و بتوانید محصول باکیفیت تهیه کنید.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا