رفتن به محتوای اصلی

ضایعات نوارپی وی سی

در این مطلب قصد داریم درباره ضایعایت نوارپی وی سی و فرایندی که برای بازیافت آن انجام می شود اطلاع رسانی کنیم .پلی وینیل کلراید یا همان پی وی سی به عنوان یکی از محصولات پر کاربرد در دنیا بعد از پلی اتیلن و پلی پروپیلن به شمار می آید.

درشرایط حاضر یکی از ارزشمندترین پلاستیک صنعت پتروشیمی پی وی سی محسوب می شود.

در سال حدود 40 میلیون تن پی وی سی تولید و عرضه می شود. استفاده از پی وی سی روز به روز افزایش

پیدا می کند.

از جمله خواص پی وی سی، شکل پذیری بالا، مقاومت بالا دربرابر عوامل شیمیایی و عایق الکتریکی است.

استفاده از پی وی سی را در ساختمان گرفته تا وسایل بازی کودکان و به صورت عمده در تجهیزات پزشکی هم استفاده می شود.

در حال حاضر ضایعات پلاستیکی یکی از نگرانی های بزرگ برای طبیعت به شمار می آید. به همین خاطر امروزه جمعیت زیادی از مردم به بازیافت زباله های خود می پردازند تا پلاستیک کمتری در طبیعت باقی بماند.

پلیمر های بازیافتی قبل از این که به گرانول پلاستیک تبدیل شوند با استفاده از آسیاب های مخصوص خرد می شوند و به ذرات کوچکی که به آن پرک می گویند تبدیل می شوند.

این پرک ها در اثر حرارت ذوب می شوند و آن ها را برای استفاده مجدد محیا می کند. انجام دادن این کارها وابسطه به بازیافت کردن پلاستیک ها می باشد. جالب توجه است که بدانید که پودر پی وی سی بر خلاف پرک تنها از ضایعات خشک حاصل می شود.

جداسازی اولیه

در پلیمر های بازیافتی نباید نا خالصی وجود داشته باشد. به همین دلیل در این مرحله باید مواد پی وی سی را با توجه به نوع مواد اولیه پلاستیک و رزین جداسازی کنیم. این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است. تلفیق انواع مختلف این پلیمر ها بر کیفیت محصول تاثیر می گذارند. برای انجام این مرحله 2 روش وجود دارد.

جداسازی به وسیله ی دستگاه های پیشرفته

جداسازی ضایعات از طریق نیروی انسانی

در روش اول جداسازی ضایعایت نوارپی وی سی به وسیله ی ماشین آلات و دستگاه های پیشرفته انجام می شود که درصد خطای کمتری نسبت به نیروی انسانی دارد. ولی این راه را فقط برای مواد بازیافتی زیاد انجام می دهند در غیر این صورت می توان از نیروی انسانی جهت تفکیک این ضایعایت استفاده کرد.

انواع ضایعایت نوارپی وی سی

1. باقی مانده محصولات

این دسته از محصولات در کارخانه ها و ماشین سازی ها به عنوان محصولات اضافی تولید می شوند. درصد کمی از آن به عنوان زباله، دفن یا سوزانده می شوند. بیشتر این ضایعات برای ساخت وسایل منزل به کار می روند.

2. ضایعات تاسیسات

این نوع از ضایعات بیشتر در اثر بریدن محصولات از جمله کف پوش ها و لوله ها هنگام نصب به وجود می آیند.

3. ضایعات واقعی

محصولاتی که در کارخانه ها و مراکز صنعتی کاربرد دارند و عمر مفیدشان به پایان رسیده. بخش عمده محصولات

پی وی سی دارای عمر طولانی هستند.

خرد کردن ضایعات پی وی سی

پس از این که پلاستیک های بازیافتی را ازهم تفکیک کردیم، باید آلودگی های آن را هم بگیریم که شامل گردو غبار و گل و لایی می شود. این شست و شو انجام می شود که تیغه آسیاب پلاستیک از بین نرود و آسیب نبیند. بعضی از

کارخانه ها برای جداسازی فلزات، سنگ ها و شیشه ها از فیلتر مخصوص استفاده می کنند.

بعد از آن مواد بازیافتی را به وسیله دستگاه خردکن پلاستیک آسیاب می کنند.

که این کار به دو روش آسیاب مرطوب و آسیاب خشک انجام می شود.

در آسیاب مرطوب ضایعات در حین این که آسیاب و خرد می شوند، داخل آب هم شناور هستند. که امروزه بیشتر از این روش استفاده می کنند. به این دلیل که شناور بودن این پرک ها باعث می شود تیغه دستگاه به خوبی ضایعات

پی وی سی را آسیاب کند. تنها عیب استفاده ازاین روش مصرف بیش از حد آب است.

شست وشوی ضایعات با کاستیک

انجام این مرحله به منظورجدا سازی چسب ها و برچسب ها از پرک ها انجام می شود تا در حین ذوب شدن ناخالصی در مواد وجود نداشته باشد.

دفن ضایعات

با وجود روش ها و مراحل مختلفی که در بازیافت ضایعات پی وی سی وجود دارد و عرضه می شود، بخشی از این ضایعات را نمی توان بازیافت کرد.

برای این ضایعات که به مقدار کمی هم هستند از روش دفن آن استفاده می کنند. طبق نظریه کارشناسان وجود مقدار کمی از مواد پی وی سی در زباله های دفنی آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند.

برای دریافت اطلاعات جزئی و قیمت نوار های پی وی سی از طریق اینستاگرام، واتساپ و سایت با ما در تماس باشید.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا